OŠ Nad lipom
Nad lipom 13/1, Zagreb, HR
tel: 01/ 3771 551
fax: 01/ 3907 273
os-nad-lipom@os-nad-lipom-zg.skole.hr
U lipnju 2023. g. naša se škola prijavila na natječaj za najljepše uređenu okućnicu , tj. školski vrt. Posjetila nas je i komisija Vijeća Mjesnog odbora koju smo proveli okolišem škole i pokazali “naših ruku djelo”. U studenom 2023. dobili smo poziv na svečanu podjelu diploma sudionicima natječaja i izložbu slika okućnica svih sudionika. Tom smo prlikom dobili i priznanje na koje smo vrlo ponosni
Velebitska degenija, lipa, crveni javor, bijela murva, divlji hibiskus, lavanda, ružmarin, ruže . samo su neki od bisera školskoga vrta kojega brižno održavaju učenici škole. Iako relativno malen i stiješnjen okolnim zgradama, on je naš neposredni doticaj sa prirodom u gradskom krajoliku asfalta. Kroz aktivnosti skrbljenja o nasadima učenici stječu znanja o rastu biljke, razmnožavanju, štednji vode uporabom kišnice za zalijevanje i uživaju u bojama i mirisima.
Ove godine po prvi put smo se prijavili na natječaj Najljepši školski vrtovi. I gle! Osvojili smo nagradu za najljepši vrt koji uređuju djeca s posebnim potrebama.
Svjetski dan biološke raznolikosti i Dan prirode Republike Hrvatske obilježili smo održavanjem projektnog dana na temu "Lipa, drvo nježnosti i istine". Učenici su, vođeni svojim učiteljima, istražili rasprostranjenost, izgled, korisnost, mjesto lipe u hrvatskim legendama, ugroženost, a istražili su i napore koji su učinjeni da se sačuva gensko nasljeđe Gupčeve lipe. Vrhunac aktivnosti bila je sadnja bebe (klona) Gupčeve lipe u školskom dvorištu.
Ove godine istraživali smo bioraznolikost Medvednice. Svoje projekte projektne su skupine prikazale na projektnom danu 21. ožujka. Učenici su proveli deset projekata u kojima su istraživali šume Medvednice, stanovnike šupljih stabala, samoniklo jestivo bilje, slani potok, važnost potoka Kraljevca, zaštićene vrste drveća, kolonije šišmiša u špilji Veternici, izrađivali su šumski herbarij. Održane su i dvije radionice: glazbena, na kojoj je skupina učenika komponirala glazbu i kroz nju iznosila svoje spoznaje i osjećaje o doživljaju šuma na Medvednici i važnosti brige o njima te kreativna radionica oblikovanja na kojoj su oblikovane ogrlice od stare odjeće. Projektni dan je završio prikazom kratkog promotivnog filma o mogućnostima i važnosti recikliranja tetrapak ambalaže.
Žarulju gasi, Zemlju spasi tema je ovogodišnjega projektnog dana u našoj školi. U pripremama za obnavljanje statusa međunarodne Eko-škole po treći put, prva tema kojom se bavimo je energija.
Iako spoznajno zahtjevna, pretočili smo je u niz malih koraka. Na početku smo, i bavimo se prisustvom energije u neposrednom okruženju učenika, u roditeljskom domu i u školu pri čemu se učenicima nastoji osvijestiti neophodnost energije kao civilizacijske blagodati ali i važnost njezine racionalne potrošnje i štednje prilikom obavljanja svih dnevnih aktivnosti. U istraživanju energije učenici su proveli osam projekata kroz koje su se osposobljavali da budu odgovorni potrošači energije.
Aktivnosti projektnog dana započeli smo prikazom filma Misli na sutra (Fond za zaštitu prirode i energetsku učinkovitost) i analizom njegova sadržaja. Ovaj edukativno-animirani film izazvao je oduševljenje učenika, i pokazao se primjerenim spoznajnim sposobnostima naših učenika. Učenici su već tijekom gledanja filma pokazivali da su im neki sadržaji bliski, da prepoznaju dobre i loše načine postupanja prema energiji. Učenicima su ponuđene i raznolike radionice na kojima su mogli oslikavati platnene torbe i promicati njihovu uporabu u svakodnevnom životu, graditi replike zdenaca, izrađivati okvire za zidne eko-poruke, osmišljavati plakat na temu štednje energije, kreativno se izražavati u pričaonici priča, izrađivati osobni ekološki otisak, oprobati kako svako tijelo pa tako i njihovo stvara energiju.
Projektni timovi užurbano istražuju i pripremaju se za projektni dan. I ove godine on će biti posvećen štednji energije. Učenici 6., 7. i 8. razreda, uključeni u rad eko grupe Šišmiši, odlučili su istražiti rad Nikole Tesle. Smiljan, Teslino rodno mjesto bila je prva istraživačka postaja. Zahvaljujući susretljivosti i razumijevanju voditelja Memorijalnog centra, gospodina Mile Čorka, učenici su se na primjeren način upoznali s pronalascima Nikole Tesle i osvijestili značenje električne energije u našem životu. Pozorno su promotrili i upoznali Teslinu rodnu kuću, crkvu, Teslinu ispitna stanica iz Colorado Springs-a, turbinu, brod na daljinsko upravljanje, zatim most / platforma i brojne Tesline izume. Na pitanje : "Učiteljice, a kako je on to sve mogao smisliti?" teško je odgovoriti. Možda tek reći: „Tesla je izmislio 20. Stoljeće”.
Ova školska godina, 2010./11. je druga godina kako se intenzivno bavimo istraživanjem energije. Stoga smo i ovogodišnji projektni dan (22. ožujka) posvetili energiji. Timovi učenika i učitelja su istražili i prezentirali sljedeće teme: Poziv na čaj, U školi svjetlo i električne aparate gasim, struju štedim, Zemlju spasim! Kamo su nestale zvijezde?, Energija vode, Energija Sunca, Vjetar i vjetroelektrane, Puno vrijedi kada se električna energija štedi, Eko bus, ZET i mi - energiju štedimo svi, Nikola Tesla, čovjek koji je izmislio budućnost.
Niti kiša, niti hladnoća koja se neumoljivo probijala do kostiju, nisu spriječili malene ekologa da prikažu svoj način energetski učinkovitog ponašanja. Nisu omeli niti nas.
Na predstavljanju aktivnosti međunarodnih Eko-škola u sklopu Zagrebačkog energetskog tjedna, 17. svibnja 2014. prikazali smo kreativne uratke izrađene tehnikom recikliranja korisnog otpada kojega svakodnevno stvaramo. Prikazali smo novu liniju lutki odjevenih po „najnovijoj” modi kreiranoj iz starih odjevnih predmeta, ogrlice nastale recikliranjem pamučne odjeće, domina i lota s tradicijskim zagrebačkim štihom.
28. ožujka –proveli smo mjeru štednje električne energije, SAT BEZ STRUJE (jutarnji turnus –od 8,00 -9,00; popodnevniturnus –od 16,00 –17,00)
Projekt “Odlaganje otpada” djelomično smo provodili već dugi niz godina, a sada smo ga proširili te mu dali jednu drukčiju notu. Uz stalnu edukaciju učenika kroz nastavne sadržaje da otpad nije smeće, da ga se može preraditi i ponovno upotrijebiti kao novi proizvod i na taj način čuvati prirodu, provodimo različite druge aktivnosti.
Projekt provodimo kroz tri područja zbrinjavanja otpada i to papir, plastiku i baterije.
Tako papir sakupljamo, recikliramo koristeći ga u nastavnom procesu (likovnom, tehničkom i radnom odgoju) i izvannastavnim aktivnostima (eko grupa) izrađujući od njega ukrasne predmete, lutke, čestitke te integracijskim kreativnim radionicama. i kreativnim radionicama za roditelje. Uz to, učenici se takmiče u sakupljanju papira koji važe zelena eko patrola i o tome vodi evidenciju, dostupnu svima. Pojačana briga se vodi o nabavi papira za potrebe škole koji je recikliran.
Sve “otkrivene” istrošene baterije u školi, u domovina učenika, kod rođaka i susjeda “zaplijenimo” i odložimo u crveni spremnik u našoj školi. Ne damo im da dospiju u tlo ili vodu.
Plastiku skupljamo kroz dvije aktivnosti: sakupljanje i odnošenje u reciklažno dvorište svih u školi iskorištenih plastičnih čaša a plastične boce sakupljamo gdje god bile te ih prodajemo. Cilj nam je 50% sakupljenih sredstava utrošiti na zasluženu terensku nastavu učenika 6.- 7. razreda, članova eko grupe, u Beli, na otoku Cresu.
Drugom polovicom sredstava uključit ćemo se u akciju grada Zagreba “Kvadrat mina za kvadrat mira”.
Izrada čestitki
- kreativne radionice za roditelje
- kreativne radionice za učenike
Izrada lutki kaširanjem papira
Sakupljanje papira
Sakupljanje i odlaganje starih baterija
Sakupljanje i prodaja plastične i druge ambalaže - sudjelovanje u projektu razminiranja Hrvatske "Kvadrat mina za kvadrat mira".
Razminirali smo 26 četvornih metara naše domovine.
20. studenog 2009. godine proveli smo akciju pod nazivom Dan Papirka. Kao jedna od desetak uspješnijih škola u sakupljanju staroga papira u Gradu Zagrebu tijekom prošle školske godine, organizirali smo veliku akciju sakupljanja papira. Papir smo odmah odlagali u kontejner Unije d.o.o. koji je za tu prigodu postavljen u školsko dvorište. U poslijepodnevnim satima naš marljivi ekolog, gospodin Darko, naš domar, mogao je odahnuti. Sav je papir bio zbrinut.
“Plastika – previše vrijedna da bi se bacila„ bila je tema predavanja kojim smo školski eko projekt "Polimerka" isprepleli s aktivnostima naših susjeda, Udruge za razvoj i očuvanje Gračana i njihovim projektom “Podizanje svijesti o zaštiti okoliša i održivom gospodarenju otpadom stanovnika Podsljemena i šireg područja Zagreba – 2. dio„.
Predavanje, koje je održao gospodin Ivica Pavlović imalo je za cilj, uz stjecanje osnovnih znanja o utjecaju plastičnih vrećica na okoliš, motivirati učenike na pojačano promišljanje o njihovoj uporabi u svakodnevnom životu, višestruku uporabu i recikliranje. Potaknuti novim znanjima, učenici su, tijekom akcije prikupljanja sakupili 28 kg plastičnih vrećica.
U akciji su sudjelovali i učenici osnovnih škola Gračani i Šestine kao i građani s toga područja i zajedničkim snagama je sakupljeno ukupno 400 kg plastičnih vrećica i folija. Zajednička aktivnost prikupljanja će se provesti još jednom u ovom polugodištu, tijekom prosinca.
Suradnja je nastavljena i na zajedničkoj eko likovnoj radionici na kojoj su učenici OŠ Gračani zajedno s našim učenicima oblikovali vesele snjegoviće reciklirajući raznobojne plastične vrećice. Posebno iznenađenje priredili su nam gosti uprizorivši prigodni igrokaz o sv. Franji Asiškom, zaštitniku ekologa.
Nakon radionice, razigranim snjegovićima ukrasili smo prostor škole.
Za najuspješnije razrede organiziran je edukativni izlet 19. travnja 2012. (2.b OŠ Gračani, 6.a iz OŠ Šestine, 1. sk. OŠ Nad lipom). Posjetili su EL-TO Zagreb u Zagorskoj ulici, reciklažnu tvrtku Brković d.o.o. u Svetoj Nedelji te Grgosovu špilju u Otruševcu kod Samobora koja je proglašena zaštićenim geomorfološkim spomenikom prirode. Njezina ljepota sve nas je oduševila.
Izlet je završen igrom na Vugrinščaku u Samoboru - prekrasnoj livadi i parku ispod staroga grada.
Projekt Put kapljice vode smo započeli prijavom na natječaj Armalovog fonda Mariborske livarne Maribor d.d. na temu “Armal za zdravu, pitku vodu” i uspjeli smo. Pošavši od cilja poučavanja učenika o važnosti zdrave, pitke vode za sva živa bića, čuvanju izvora pitke vode te ostvariti uštedu vode od 10%, osmislili smo primjeren i ostvariv program za naše učenike.
Po ocjeni ocjenjivačkog suda naš je projekt bio “Naj u Zagrebu” te smo dobili donaciju od deset “pametnih” Armalovih slavina kojima ćemo poboljšati našu vodenu infrastrukturu. Cijeli program predaje donacija za tri zagrebačke škole dobitnice (Nad lipom, Stenjevec, Augusta Cesarca) održan je u našoj školi, a pametne pipe nam je uručio gospodin Branko Žerdoner, predsjednik Uprave Mariborske livarne Maribor d.d.
I naš domar, po struci vodoinstalater prihvatio se posla. No, to nije sve,svatko mora obaviti svoj dio posla. Skupina učenika, učiteljica i roditelja posjetila je vodocrpilište na Bundeku, fotografirali su što su smjeli i umjeli, a do projektnog dana na temu “Voda” trebaju pripremiti svoju prezentaciju.
Učitelji su bili super kreativni na radionici kreativnog pisanja koju je vodila dječja spisateljica Ana Ruža Pavek. Slijede još glazbena radionica za učenike na temu Voda u glazbi zavičaja te kreativna likovna radionica. U međuvremenu za učenike je raspisan natječaj za kreativno izražavanje na temu Put kapljice vode. Plava eko patrola prati racionalnu potrošnju vode, očitava vodomjer i pravi mjesečni izračun potrošnje vode, jedinično i u kunama. Uh, koliko posla!
Istražujući bioraznolikost naše domovine, naši su ekolozi iz zagrebačkog Botaničkog vrta nabavili i zasadili dva grma velebitske degenije. O njima se marljivo brinu, prate i bilježe njihov rast. Sve podatke bilježe u Dnevnik male degenije.
I 2008/09 školske godine smo škola Armalove zaklade. Ovu čast smo zaslužili osvajanjem nagrade na natječaju Mariborske livarne Maribor d.d. „Armal za zdravo pitno vodo”.
Tijekom veljače, održane su dvije eko integracijske likovne radionice na temu "Rega, rega".
U radionicama su zajednički stvarali učenici petih razreda OŠ Pavleka Miškine i skupina učenika naše škole, sa svojim učiteljicama likovne kulture, Ivanom Torjanac Matas.
Kroz suradnju, zajedništvo, jednakost, u prijateljskom ozračju učenici su oblikovali životinje koje žive u vodi i oko vode, razvijajući svijest o potrebi očuvanja vode i njezinih stanovnika.
Zahvaljujemo našim prijateljima: Katarini Ignac, Klari Vuković, Karli Baniček, Lei Viduki, Petri Franulović, Domagoju Lederu, Borni Glavičiću, Luccii Beatović, Mili Grabovac, Nataliji Lepur i Lovri Miliću i njihovoj učiteljici likovne kulture, Nataliji Stipetić Ćus.Ovako se radilo.
Nakon uspješnih i veselih radionica, dogovorili smo zajedničku sadnju Drva prijateljstva u dvorištu OŠ Pavleka Miškine. Sada ga još treba zalijevati, paziti i čuvati.
Ovogodišnji Projektni dan, povezan s projektom "Put kapljice vode", održan je 7. ožujka. Učenici su proveli male istraživačke projekte na sljedeće teme:
U sklopu projektnog dana održane su dvije radionice; glazbena s temom “Voda u pjesmi, pjesma u vodi” tijekom koje su učenici spoznali da i voda može pjevati i svirati; i likovna s temom “Lijepa naša” na kojoj je tehnikom modeliranja i oblikovanja papira oblikovana naša domovina.
Čini se da su prezentacije projekata zadobile pozornost publike.
Projektni dan Put kapljice vode održan je 17. ožujka 2009 , uz obilježavanje Svjetskog dana voda. Učenici su prikazali rezultate svojih projekata, a aktivnosti su kulminirale pjesmom i plesom te likovnom radionicom na kojoj su učenici zajednički slikali motive vode, tehnikom tempere na platnu.
Teme projekata
U sklopu projektnog dana održane su dvije radionice; glazbena s temom “Voda u pjesmi, pjesma u vodi” tijekom koje su učenici spoznali da i voda može pjevati i svirati; i likovna s temom “Lijepa naša” na kojoj je tehnikom modeliranja i oblikovanja papira oblikovana naša domovina.
Čini se da su prezentacije projekata zadobile pozornost publike.
Kroz cijelu nastavnu godinu sakupljamo različit koristan otpad i odlučili smo ove godine kao dio projektne aktivnosti naučiti što sve možemo izraditi od korisnog otpada i naravno okušati se u izradi različitih korisnih predmeta i igračaka. Učenici su uz pomoć učitelja istraživali od kojeg se otpada može nešto korisno izraditi, kako izraditi pojedini koristan predmet i kako ga upotrijebiti. Na sam projektni dan učenici svih razreda su uz pomoć učitelja prikazali trinaest projekata. Učenici su izradili: zidne organizatore od kartonskih podložaka, kasice prasice od plastičnih boca, vesele igračke za malene od različitog korisnog otpada (autiće, vlakove, semafore, umetaljke...), šarene vaze, didaktičku igru od drveta, čunjeve za kuglanje od plastičnih boca, ogrlice od starih majica, glazbene igračke i hranilice za ptice. Svi izrađeni predmeti se mogu svakodnevno upotrijebiti za rad i igru.
Naučili smo da se od različitog korisnog otpada može izraditi velik broj predmeta koje možemo svakodnevno upotrijebiti. Na samom kraju učenici su se mogli igrati s izrađenim igračkama što ih je posebno veselilo. Uz veselje i smijeh igra je još dugo potrajala!
Kiša, sunce, sunce, kiša …. Oblaciiiiiiiiii (i ponešto sunca). Kada se klima ovako klima, teško je unaprijed planirati. No, uspjeli smo u istom tjednu obilježiti Dan planeta Zemlje i uključiti se u akciju Zelena čistka 2017!
A posla u školi i okolici, napretek! Za marljive ruke – to je tek šala. Prepoznati, pokupiti, odvojiti, odložiti, odvesti , upute su koje su pljuštale na sve strane.
Čepovima smo namijenili humanitarnu svrhu, a od papira i boca smo nešto i zaradili.
Svi papiri, boce, čepovi, baterije, elektronika u školi, stari lijekovi, toneri . . . oko škole i na putu do škole bili su naši.
Prikupili smo i zbrinuli oko 800 kg otpada.
I još smo kosili, grabljali, bojali…
U zdravom i zelenom gradu žive zdrava djeca a navike se najbolje razvijaju učenjem i primjerom. Kako se zdravo hraniti, tijelo snažiti i kreativno se izražavati učenici su iskusili i na kreativnim radionicama.
Super dan, koristan i zabavan!
Svjetski dan divljih vrsta bio je pravi hit! Igrom asocijacija učenicima smo približili temu. Putem njima prilagođene prezentacije uputili smo ih da razumiju što su divlje vrste, upoznaju njihov doprinos biološkoj raznolikosti, da uoče poteškoće s kojima se susreću u današnje vrijeme, upoznali ih s mogućnostima njihove zaštite sa ciljem da ih se senzibilizira i usmjeri da se prema divljim životinjama u svom okruženju odnose uvažavajući načelo suživota.
Učenici su pogledali kratki videozapis Priroda Hrvatske Wild Croatia i uživali u nekim od divljih vrsta Hrvatske.
Organizirane su i likovna i informatička radionica. Na likovnoj radionici učenici su slikali divlje životinje koje smo usvojili (sup, dupin, sivi vuk,, šišmiši) te priredili malu izložbu.
Na informatičkoj radionici naziva Pazi, Sherlock kroz igru memory učenici su istraživali i uvježbavali prepoznavati dupine prema njihovim karakterističnim perajama.
Najzainteresiraniji i najmarljiviji sudionici radionica dobili su prigodne "divlje diplome" kao promicatelji zaštite divljih vrsta.
"Žuto sunce, žuto sija… žuta kruška pala s grane" i dokotrljala se na jesenje nasmijana lica. Dani zahvalnosti za plodove zemlje i ove su godine svečano obilježeni u našoj školi. Proučavale su se krušarice zavičaja, upoznavale različite vrste kruha, kuhalo se i peklo, crtalo i slikalo, oblikovalo, pjevalo, recitiralo i plesalo. Raskošne stolove bogate jesenskim plodovima i slastica blagoslovio je mons. Zvonimir Sekelj, dugogodišnji župnik Župe svetog Blaža. Poseban, svečani i dostojanstveni štih, dao je dolazak svih učenika i učitelja s kravatom čime smo na super ideji zahvalili mudrim glavama naših predaka. Proglašeni su i najuspješniji likovni radovi prispjeli na natječaj s motom "Ugrožene životinje na hrvatskoj kravati".
Nagrada – Filip Đida, RO V, flomasteri
Nagrada – Franka Lacković, RO III, slikanje na platnu
Nagrada – Ivan Anjoš, 3. raz., flomasteri
"Jedno drvo, jedan cvijet – za zeleniji planet" bila je tjedna aktivnost posvećena Zemlji a završila je zajedničkim integriranim nastavnim danom tijekom kojega je više od 100 učenika i 30 – tak učitelja čistilo i uređivalo okoliš škole. Toga smo dana spojili obilježavanje Dana planeta Zemlje i Zelenu čistku 2016.
Papir, baterije, elektronika, plastika… prikupljeni su, razvrstani i zbrinuti. Obnovljen je i ozelenjen okoliš škole: kamenjar, starinski vrt, ružičnjaci, hotel za kukce, promo zidovi, vrtni namještaj. Stigli smo ošišati i susjedov vrt. Posebno smo ponosni na sadnju vrta "Bobica" za koji su nam sadnice darovale članice Lions cluba Zrinjevac. Borovnice, ribizl, aronija, maline . . . i, prvi plodovi već su tu. Maleni i nevjerojatni, čekaju, nadajući se da će im priroda podariti sočnost, mekoću, boju, miris.
Kaj su jeli naši stari? Znate li? Mi nismo znali ali nas je znatiželja nagnala da istražimo. Od početka školske godine 2015/16. u svim razrednim odjeljenjima vladalo je veliko uzbuđenje. A kako i ne bi kada je u pitanju hrana. Kako istražiti što je nekada bilo? Bilo je tu posla za mnoge: mame i tate, djedove i bake, rođake, učitelje i učiteljice. Marljive ruke pretraživale su Internet, pažljivo prebirale listove starih kuharica. Na ovogodišnjem projektnom danu, 18. ožujka, učenici su prikazali rezultate deset projekata kojima su se bavili. Zmesni kruh, kobasice, štrukli, kuhana repa, poderane gaće, prežgana juha . . . i još mnogo toga. Mnogo od toga našlo se i na pokaznom stolu.
Svojim istraživanjima saznali smo važne stvari: naši stari su u svojoj prehrani koristili načelo sezonske i lokalne upotrebe namirnica. Hranu su konzervirali na prirodan način. Meso su jeli u umjerenim količinama, kruh je morao dugo trajati. Zapravo, najbliže onome što danas zovemo načelom zdravog šarenog tanjura. Bravo za njih a bravo i za sve one koji odgovorno promišljaju o svojoj prehrani i načinu pripremanja namirnica!.
Mi jedemo odgovorno! Ma nemoj! MI JEDEMO ODGOVORNO!
Točnije rečeno, mi smo spremni naučiti jesti odgovorno.
Na poziv Udruge Lijepa naša koja je zajedno s 9 udruga iz 9 zemalja članica Zaklade za odgoj i obrazovanje za okoliš, osmislila projekt koji se bavi zdravom i odgovornom prehranom nazvavši ga "We Eat Responsibly" odnosno "Mi jedemo odgovorno!, iskazali smo spremnost za sudjelovanje u projektu i postali jednom od 20 hrvatskih škola koja ove šk. god. u njemu sudjeluje.
Projektom su obuhvaćene sve komponente ljudskog dodira s hranom a s ciljem da promišljeno i odgovorno uskladimo svoje životne navike s potrebom očuvanja i revitalizacije prirodnih resursa kojima raspolaže naš planet.
Projekt se realizira po utvrđenoj metodologiji kroz sedam koraka.
Tijekom prvog polugodišta prohodali smo prva tri koraka: oformili smo eko odbor za odgovornu prehranu, analizirali školske i obiteljske prehrambene navike i napravili akcijski plan realizacije našeg cilja a to je da školska kuhinja koristi svježe povrće i voće prema sezonskom načelu i lokalno uzgojeno.
Projekt se provodi kroz sedam koraka, po metodologiji sličnoj projektu međunarodne Eko-škole.
Prvi javni događaj u okviru projekta "Mi jedemo odgovorno" eko odbor za odgovornu prehranu odlučio je provesti u dobrom društvu s kuharom Tomom.
Proveli smo kreativnu radionicu kuhanja koju je s učenicima odradio gospodin Tomislav Čizmić, kuhar jednog eminentnog restorana. Valjalo je samo odgovoriti na neke zahtjeve: nešto zdravo, po mogućnosti od povrća, lokalno dostupno, jednostavno za pripremu u smislu primjene jednostavnih kuharskih tehnika, da može puno ljudi kušati… Sad tek shvaćam kolika smo ograničenja postavili našem majstoru!
Nakon održane radionice na kojoj su učenici s kuharom pripremili humus od slanutka i humus od tikvica, u holu škole održali smo kušaonicu za sve učenike, zaposlenike škole i goste.
A humusi su bili – za prste polizati!
Tomo, hvala!
Namaz od slanutka
Tradicijske dječje igre i igračke zajednički je naziv niza projekata koju su učenici sa svojim učiteljima istražili i prikazali na projektnom danu 18. ožujka 2015. Tijekom školske godine istraživalo se i učilo igrati neke drage a pomalo zaboravljene igre: školice, kamenčanje (piljkanje), igre s pjevanjem. Izrađivane su lopte krpenjače, goslice, klepetaljke, drvene brojalice. U sklopu projektnog dana održana je i sportska radionica starinskih takmičarskih igara te radionica izrade recikliranih zvečki. Aktivnosti su zaokružene filmskom projekcijom kratkih filmova Naš živi planet i Divna priroda. Tijekom evaluacije uočeno je kako učenici pokazuju veliki interes za ovakve sadržaje kao i želju da ovakav način učenja bude češći.
Svehrvatska smotra Dana kruha - Dana zahvalnosti za plodove zemlje održana je 12. listopada 2014. u zagrebačkim Remetama na prostoru župe Uznesenja Blažene Djevice Marije. Smotru je organizirala udruga Lijepa naša, pod pokroviteljstvom Hrvatskog sabora. Domaćini su bili Grad Zagreb, Župna crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije, Remete i Osnovna škola Remete.
Naša škola je bila jedna od odabranih škola koje su predstavljale Grad Zagreb. Uz s ljubavlju pripremljeni kruh, paprenjake, medenjake i druge starinske slastice, predstavili smo rezultate istraživanja o prehrambenim navikama jedenja kruha u obiteljima naših učenika.
Rezultati su pokazali da je i u obiteljima naših učenika koje smo ispitali kruh vrlo zastupljena namirnica i većinom se jede uz sve obroke. Kruh se kupuje podjednako u pekarnicama i trgovinama. U zanemarivom broju obitelji kruh se peče kod kuće. Podjednako su zastupljeni bijeli i kukuruzni kruh, no kada kukuruznom kruhu pribrojimo crni i integralni kruh, vidljivo je da je bijeli kruh izgubio bitku. Nadamo se da je to svjestan doprinos zdravlju kojim se u organizam unosi ujednačen omjer škroba, bjelančevina, vitamina, minerala, prirodnih masnoća i vlakana.
No, kako se kruh često jede potrebno je poticati i učenike i roditelje na tjelesne aktivnosti kako bi se potrošio tako povećan unos šećera.
Toliko mirisa i boja razasulo se školom u tjednu obilježavanja Dana kruha i zahvalnosti za plodove zemlje i Dana hrvatske kravate! Posvuda jesenje voće iz kojega su marljive ruke učenika i učitelja pripremale mirisne slastice. Zajedničke aktivnosti integriranog dana, kojemu su posebno svečani ton dale raznobojne kravate, provedene su 16. listopada uz pjesme, recitacije, igrokaze, prezentiranje pripremljenih slastica i, naravno, degustiranje. Jeseni, hvala!
Školske godine 2010./11. proveli smo foto natječaj Najkul fotka s motivom: DRVO.
Prvo mjesto i status Naj cool fotke (Diploma) osvojila je fotografija pod nazivom
"Suživot" autora Senada Ignaca, uč. 3. razreda. Drugo mjesto (Pohvala) osvojila je fotografija pod nazivom "Osunčano drvo" autora Patrika Frančića, uč. 6. razreda. Treće mjesto (Pohvala) pripalo je fotografiji pod nazivom "Starac" autorice Vesne Đurek, učiteljice. Četvrto mjesto (Pohvala) osvojila je fotografija pod nazivom "Zrinjevačka topola", autora Patrika Frančića, učenika 6. razreda.
Zeleni grad. cvrkutavi grad. rascvjetani grad. zapušteni grad. rasplakani grad - sve je to bilo moguće uočiti na motivima fotografija koje su učenici snimili tražeći lijepe i ružne slike grada. Ocjenjivački sud proglasio je naj kul fotkom zajednički rad učenika 2. razreda pod nazivom "Razvrstano, nerazvrstano".
Tema ovogodišnjeg natječaja za Naj cool fotku bili su Veseli letači našega kvarta.
Bilo je tu zaljubljenih ptica, usamljenih, ptica pomagača, tragača, plahih, hrabrih…
Naj cool fotkom 2012. stručno povjerenstvo je proglasilo fotografiju Zaljubljeni par učenice Melanie Cvetkovski (5. r.).Pohvaljeni su radovi: Gugutalo (Ivan Gelo, 7. r.), Lastan i lastavica (Josipa Stojanac, 7. r.) i Žutokljunac (Patrik Frančić, 7. r.)
Tema ovogodišnjeg natječaja za Naj cool fotku bila je Volimo životinje.
Bilo je tu različitih fotki: , usamljenih maca, zaigranih maca, ptica, pasa tragača, zavodnika, plahih i hrabrih zečeva.
Naj cool fotkom 2013. stručno povjerenstvo proglasilo je fotografiju Inspektor Rex , autora Nikole Palašića, učenika 6. razreda.
Naj cool fotka 2014.
Ovogodišnji foto natječaj za Naj cool fotku imao je za temu "Uhvati sreću".
Povjerenstvo za provedbu natječaja je prispjele radove vrednovalo ovako:
1.mjesto: SREĆA JE POKRETU –Vesna Omerović, prof.
2.mjesto: U KRILU SREĆE– Korana Lattinger, prof.
3.mjesto: SRETNO DIJETE – Matija Brcko, 7. razred
4.mjesto: KRIK RADOSTI– Vesna Omerović, prof
Povjerenstvo je dodijelilo i dvije specijalne nagrade.
Nagrada za trenutak sreće dodijeljena je fotografiji MAGAREĆI OSMIJEH autorice Vesne Omerović.
Nagradu za kompoziciju dobila je fotografija MOJ SI, PAPIRIĆU, MOJ! autorice Vesne Đurek.
22. svibnja 2009. učenici su se uključili u obilježavanje Svjetskog dana biološke raznolikosti. U školskom dvorištu zasađeno je stablo crvenog javora kao simbol suradnje i zajedništva u očuvanju biološke raznolikosti na Zemlji.
Različitost života na Zemlji važno je očuvati i odgovorno koristiti. Širenjem, gradovi ugrožavaju biološku raznolikost jer uništavaju prirodna staništa. Što se događalo i događa u Zagrebu, koje su biljne i životinjske vrste ugrožene, učenike i učitelje je poučio dr. sc. Nikola Tvrtković, upoznavši ih sa životnom zajednicom travnjaka. Zanimljivo izlaganje popraćeno mnoštvom fotografija zaokupilo je dječju pažnju i potaknulo ih na brojna pitanja.
Posljednjega dana obilježavanja Europskog tjedna šume, 24. listopada ove godine u Poljoprivrednoj školi u zagrebačkoj Dubravi, zalaganjem Udruge Lijepa naša i časopisa Una terra za provedbu projekta „Sto tisuća murvi”, započetog u suradnji sa srednjom poljoprivrednom školom iz Vinice, zainteresiranim međunarodnim Eko-školama Zagreba i Zagrebačke županije, podijeljene su sadnice murve. Nakon što su nam učenici škole demonstrirali pravilnu sadnju murve, predstavnicima škola sadnice je uručio dr. Ante Kutle, predsjednik Udruge Lijepa naša. A da o murvama zna podosta, dokazao je pokazavši kako murvu nakon sadnje treba pravilno zaliti.
Kada jednom udahnete mirise stabala na Medvednici, uvijek im se vraćate. Poput ptica koje dolaze i traže stara gnijezda. Šuma vas opije. Medvednicom su očarani članovi eko grupe koji su u rujnu 2009. godine organizirali akciju čišćenja Medvednice. Vrijedne ruke naših učenika očistile su dio od doma Graničar do rudnika Zrinski, vođeni stručnim vodičem Parka prirode Medvednica, gospodinom Denisom Kovačićem. Po obavljenom zadatku, razgledali smo i upoznali se s rudnikom i životom rudara u davno doba.
Svoj mali prilog tomu da nikada niti jedna priča ne započne rečenicom "Bila jednom jedna šuma na gorju Medvednica" dali su članovi eko skupina škole, sudjelujući u listopadu 2011. u aktivnosti čišćenja Medvednice. U godini posvećenoj biološkoj raznolikosti uživali smo na suncu koje se lijeno probijalo kroz krošnje bukvi, promatrajući bogatstvo života izniklog iz tla i onoga koje se odvija na tlu. Slušajući o važnosti šuma, o raznolikosti ekosustava, očaravali su nas zvukovi ptica. I činilo se da cijela šuma diše.
U jesen 2012. učenici su sudjelovali u akciji čišćenja Medvednice. Iako se činilo da jesen još nije dotakla šumu, njezin je miris "visio" u zraku. Voditeljice edukacije provele su nas i kroz rudnik Zrinski. A članovi eko grupe i ove su godine posvojili koloniju šišmiša.
Eko-etno postignuća tradicionalno se prikazuju kao dio manifestacije Zagrebačkog velesajma. Zasluženo mjesto tu su našle i Učeničke zadruge. Svoja postignuća prikazala je i naša Učenička zadruga Lipa. Spomenut ćemo lijepe i korisne eko torbe, vrećice i pregače od platna izvezene etno motivima Zagreba. Tu su bili prepoznatljivi ukrasni uporabni predmeti izrađeni od gline, keramičke zdjele i vaze, ukrasne pločice s motivom šestinske narodne nošnje. Izložbeno mjesto krasili su živopisni ukrasi voća i povrća izrađeni tehnikom kaširanja.
17. listopada 2009., uz Europski tjedan mobilnosti, škola je gostovala u Domu za stare i nemoćne "sv. Josip" na Vrhovcu, gdje smo kao suradnici centra za kulturu i film August cesarec, korisnicima Doma predstavili svoj projekt "Bioraznolikost potoka Črnomerca" koji je dio zajedničkog projekta Potoci koji nas povezuju. Uz izlaganje, na skupu su predstavljeni školski eko edukacijski plakati.
Ovogodišnji susret osnovnih Eko-škola Grada Zagreba održan je 17. studenoga 2009. godine u OŠ Voltino. Tema skupa je bila Održivi razvoj. Od 23 Eko-škole odazvalo ih se 19. Školski eko koordinatori su predstavili promišljanja i djelovanja svojih škola u području održive potrošnje s naglaskom na odgojno djelovanje škole u odgoju odgovornih potrošača.
U okviru obilježavanja Mjeseca knjige bili smo gosti Dječjeg odjela knjižnice Vladimir Nazor, gdje je za osnovnoškolce Črnomerca upriličeno predavanje o Parku prirode Medvednici. Predavanje je učenicima održala profesorica Andrea Vlašić, voditeljica službe prezentacijskih aktivnosti parka prirode. Interaktivnim izlaganjem gospođa Vlašić je upoznala učenike s važnošću Medvednice, njenim bogatstvima, ponašanjem u prirodi naglasivši da se brigom o Medvednici štiti biljni i životinjski.
Na poziv koordinatorice odjela za djecu knjižnice Vladimira Nazora sudjelovali smo na zanimljivom predstavljanju aktivnosti utočišta za mlade medvjede u Velebitskom selu Kutarevu. "Smeđi medvjed je životinjska vrsta, a u Hrvatskoj i divljač, koja zaslužuje najveću skrb i pažnju i ima pravo na opstanak. On je jedan od najvrednijih predstavnika biološke raznolikosti te ima važnu ulogu u njenom održanju. Nalazi se na samom vrhu prehrambene piramide i ugrožen je samo od čovjeka i njegovih aktivnosti.", započeo je priču o ugroženosti medvjeda i o potrebi očuvanja njihovih staništa u Hrvatskoj gospodin Ivan Pavenka Crnković, voditelj utočišta. Dok u zatočeništu dosegnu starost i od 40 - 45 godina, u prirodi se rijetko nađu primjerci stariji od 10 - 20 godina. Budući da nema prirodnih neprijatelja (rijetki su slučajevi napada čopora vukova) a bolesti su prilično rijetke, očito je da je smeđi medvjed najviše ugrožen od strane čovjeka. Medvjed je gospodar velebitskih šuma, stoga hodajte tiho i oprezno. u njegovom ste domu.
Zaljubljenici u šišmiše, naši ekolozi i ove su se školske godine ,odmah po početku nastave, pobrinuli za svoje leteće ljubimce i posvojili koloniju velikog potkovnjaka. B ilo je to važno učiniti prije dolaska zime jer šišmiši zimi hiberniraju. Šišmiši ne piju krv ! Ne ulijeću niti u kosu! Mogu uletjeti u osvijetljenu prostoriju i tada se jako uplaše. Vas, baš vas! Razmaknite zavjese i širom otvorite prozor. Oni će odletjeti u noć. Svi su šišmiši u Hrvatskoj zakonom zaštićeni. Pomozite i vi, usvojite svoga dlakavog letača.
Učenici škole su se raznolikim aktivnostima uključili u obilježavanje Zagrebačkog energetskog tjedna, od 5. do 9. travnja 2011. godine. Učenici najmlađih razreda i odgojno-obrazovnih skupina proučavali su priču "Pričaj mi o energiji" s didaktičkom igrom. Ekološke skupine izračunavale su svoj ekološki otisak. Nakon gledanja edukativnih eko crtića "Životinje spašavaju Zemlju" (Animal planet) organizirane su rasprave "A što činim ja?" (radionice za učenike). Za zainteresirane učenike 7. i 8. razreda organizirana je literarna radionica "Energija i ja" dok su učenici razredne nastave slikali svijet u kojemu ljudi brinu o očuvanju prirode i uživaju u njenoj ljepoti. 9.04. (subota) predstavili smo dosadašnje aktivnosti Eko-škole na Trgu bana J. Jelačića.
Po drugi put smo se uključili u obilježavanje Zagrebačkog energetskog tjedna, od 14. do 19 svibnja 2012. godine. Tijekom tjedna obrađivane su teme o energiji uz pomoć slikovnice Pričaj mi o energiji i didaktičke igre uz različite razine individualizacije. Tako je za učenike 4. razreda organiziran kviz "Trka žarulja" u kojoj su korištene izabrane kartice iz didaktičke igre uz ppt. animaciju za provedbu kviza. Istraživana je i uloga oborina u utjecaju na klimu te su učenici 8. Razreda, na radionici, izrađivali kišomjere. Mnogo veselja izazvala je škola Na predstavljanju eko škola na Trgu bana J. Jelačića, pokazali smo šumske i domaće životinje oblikovane oporabom starog papira i stiropora. Za osvještavanje posjetitelja našeg štanda pripremili smo kutiju dobrih poruka o važnosti čuvanja prirode.
Prvog dana lipnja, na Trgu bana J. Jelačića, obilježen je Svjetski dan zaštite okoliša i Dan čistoće pod motom "Čuvajmo okoliš, oblikujmo budućnost." Cjelodnevno se održavao edukativni i zabavni program, a osnovne škole, vrtići i udruge su mogle predstaviti svoja promišljanja o otpadu i zaštiti prirode. Mi smo prikazali važnost odvojenog prikupljanja otpada i oporabu nepovratne plastične ambalaže koja je činila osnovu prelijepo oblikovanih mačaka. Sudjelovali smo i u izložbi plakata predstavljanjem svakodnevnih, dobrih ponašanja u štednji energije. Dora i Đulijana, kao hrabriji dio naše male ekipe, takmičile su se u igri memory protiv predstavnica OŠ Ivana Merza. Pobjeda je za dlaku izmakla, ali i odigrati neriješeno je super rezultat.
Od 11. do 16. svibnja 2015. brojnim smo se aktivnostima uključili u obilježavanje Zagrebačkog energetskog tjedna. Najmlađi učenici učili su o energiji uz pomoć slikovnice Pričaj mi o energiji dok su oni stariji provodili male istraživačke projekte o obnovljivim izvorima energije, sudjelovali u eko kvizu o energiji, kreativno se izražavali kroz likovno-oblikovno i literarno stvaralaštvo o štednji energije. Pod vodstvom stručne službe škole napravljana je analiza rada toplinske stanice tokom sezone grijanja.
Završnog dana, na EE Info danu, na Trgu bana J. Jelačića izložili smo uporabne i ukrasne predmete nastale različitim tehnikama recikliranja.
Energija je čudo, i u prirodi i u nama. I jednu i drugu valja racionalno i pametno utrošiti. Pametna energija za pametne ljude i zeleni Zagreb! Baš takav kakav želimo! Što je energija i odakle nam, zašto jedna nestaje a druga se stalno obnavlja? Što njome upravlja? Zašto mi moramo obnavljati svoju energiju? Toliko pitanja! Neke smo odgovore nastojali i ove godine otkriti kroz aktivnosti Zagrebačkog energetskog tjedna. Učenje, igra, praktični rad…
11. travnja 2013. godine skupina učenika sudjelovala je na Hlapićevoj radionici u Knjižnici Vladimira Nazora. Radionica je organizirana u sklopu aktivnosti obilježavanja 100-te godišnjice izlaženja iz tiska Čudnovatih zgoda šegrta Hlapića. Učenici su slušali isječke iz priče a potom su kreativno oblikovali Hlapićeve čizmice iz različitog ekološkog materijala.
Na međunarodnom školskom natjecanju "Budi umjetnik Dunava 2013.", rad Martina Medenjaka, učenika 5. razreda uvršten je među 10 najboljih na nacionalnoj razini te je na Dan Dunava, 29. lipnja, izložen na izložbi u Eko centru Zlatna Greda.
Naši mali ekolozi, učenici 4. i 5. razreda bili su 4. i 5. lipnja 2013. godine na terenskoj nastavi u Vukovaru i Vinkovcima. Vukovar u zagrljaju Dunava naziv je projekta kroz koji su učenici upoznali stradanje grada u Domovinskom ratu ali i njegove ljepote, prošlost i njegove ljude. Bila je to prilika da iz prve ruke spoznamo kako se brežuljkasti zavičaj rastvara i ustupa mjesto beskrajnim ravnicama Slavonije i Baranje.
Zahvaljujući ravnateljici, mr.sc. Anici Birač i djelatnicima OŠ Josipa Matoša iz Vukovara, ravnateljici Centra "Mala Terezija"iz Vinkovaca Janji Mišić-Rudelić kao i voditeljici Etnološkog odjela Gradskog muzeja Vinkovaca, mr.sc. Ljubici Gligorević ovo ćemo putovanje dugo pamtiti.
Važnost i raznolikost životne zajednice šuma učenici su iskustveno spoznavali i na Danu otvorenih vrata Hrvatskog šumarskog instituta gdje su sudjelovali na iskustvenim radionicama i na likovnom natječaju "Šume = zdravlje"na kojemu je učenica naše škole osvojila treću nagradu. Upoznali smo ljekovito bilje zavičaja, učili razlikovati sjemenke drveća, naučili smo kako sjeme klija.
Obilježili smo Svjetski dan voda 2014. koji se ove godine održavao
pod motom "VODA I ENERGIJA".Energija i voda su isprepletene.
Voda je neophodna za proizvodnju različitih izvora energije: za vađenje sirovina, hlađenje, za obradu, uzgoj usjeva za proizvodnju biogoriva, te rad turbina. Voda i energija su neophodni za poboljšanje zdravstvenih uvjeta, obrazovanja, sigurnosti hrane i izgradnju prostora u kojemu živimo.
U suradnji s Grupom za ljudska prava Upravne škole iz Zagreba i Hrvatskom mljekarskom udrugom 7. travnja 2014.obilježili smo Svjetski dan zdravlja. Uz prigodni kulturno-umjetnički program i kreativne radionice na kojima su učenici izrađivali lutke od mliječne ambalaže, pripremali tradicijsko jelo –zlevanku, uređivali starinski vrt, kroz kretanje i sportske aktivnosti snažili svoje tijelo.
Organiziran je okrugli stol na temu "PRAVO NA ZDRAV ŽIVOT –JEDNAKE MOGUĆNOSTI ZA SVE". Događanjima su nazočili predstavnici nadležnih ministarstava i gradskih ureda, ureda gradonačelnika, pravobraniteljica za djecu , Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta kao i predstavnici medija. Istaknuto je da moraju vrijediti jednaki standardi pravilne prehrane za SVE učenike u školama
te da treba promicati važnost zdrave prehrane i tjelesnih aktivnosti učenika u cilju suzbijanja prehranjenosti i pothranjenosti u djece i mladih, kao preduvjet dobrog tjelesnog i duhovnog zdravlja.
Sa svojim učiteljima učenici su istražili i na projektnom danu u obliku ppt. prikazali samoniklo bilje u zavičaju, rasprostranjenost i staništa, korisnost biljaka za čovjeka te njegovu ulogu na druga živa bića u staništima. Istražene su: kopriva, kamilica, gavez, kupina, maslačak, tratinčica, divlja ruža, stolisnik, bazga, boje u travi. Po završetku prezentacija učenici su pogledali kratki film Wonderfool Earth.